2013. október 23.

OSCAR 2014: A MEZŐNY NO.1

A legjobb film kategória esélyesei

Október, vége a nyárnak, itt van az ősz. Egyre hidegebb van, egyre közelebb kerülünk a jövő évi Oscar-díjátadáshoz. Közelebb? Gondolhatnád, hiszen még mindig öt hónap van hátra a filmvilág legrangosabb ceremóniájáig. De ilyenkor már lehet sejteni, melyik filmek lesznek az esélyesek, kik azok, akik díjra számíthatnak a márciusi gálán.

Hiszen túl vagyunk már a Cannes-i és a Sundance Filmfesztiválon, és lezajlott a velencei filmmustra is, valamint az egyik legbiztosabb Oscar-előrejelző, a Telluride Filmfesztivál, ahol mindig felbukkan egy-egy Oscar-várományos film. Utána jött a Torontói és a New York-i Filmfesztivál, folyamatosan érkeztek kritikák onnan is. 


Sok mindent tudunk tehát. Az is kiderült, hogy az Akadémia Angelina Jolie-t humanitárius díjjal ismeri majd el, na nem a gálán, hanem már novemberben. Tudjuk, hogy a 12 Years a Slave hatalmas kritikai siker, ahogy a Gravitáció is, ami még a mozikban is nagyot szólt. Tudjuk, hogy a Foxcatchert, a The Immigrantet, a Grace of Monacót és még talán a Wolf of Wall Streetet is áttolták jövő évre, így ezek a filmek sajnos idén nem szólnak bele a versenybe. A díjátadószezon beindult, ideje hát egy kicsit számot vetni, és megnézni, melyik filmekre lesz érdemes beülni az év hátralevő részében (és a hazai forgalmazás késése miatt a jövő év elején). 


Velencéről idén sokat beszéltek, ugyanis a neves indulók helyett teljesen váratlanul egy olasz dokumentumfilm, a Sacro GRA nyerte el az Arany Oroszlánt. Oscar szempontból azonban ez a filmfesztivál a legkevésbé mérvadó, ahogy azt ez a döntés is jól mutatja. 

A filmeket az alapján szedem sorba, hogy mikor mutatták be őket, melyik filmfesztiválon szerezték meg az Oscarhoz kellő támogatást, hype-ot és momentumot. A bejegyzés végén pedig listázom a mozikat az esélyeik alapján. Legalább is, az általam jósolt esélyeik alapján.
(A Metascore adatok a filmről megjelent kritikák alapján kiszámolt pontot mutatják.)


A SUNDANCE FESZTIVÁL ELSŐ FECSKÉI
Az amerikai független filmes fesztiválon mindig felbukkan legalább egy apró mozi, ami a kritikusok szeretetének hullámain egészen az Oscarig evickél majd (ilyen volt A hálószobában, A család kicsi kincse, vagy a Precious). Idén erre két filmnek van esélye az itt bemutatott alkotások közül:

Fruitvale Station (rendezte: Ryan Coogler)
A filmfesztivál nagydíjának és közönségdíjának nyertese, az elsőfilmes afro-amerikai rendező mozija egy 22 éves srác izgalmas és drámai fordulatot vevő napját mutatja be a 2008-as év szilveszterén. Az igaz történet alapján készült moziban a friss felfedezett, Michael B. Jordan és a már Oscar-díjas, Octavia Spencer nyújt emlékezetes alakítást. Az igazi átütés mégis a rendezőé, akit 27 évesen máris a legnagyobbak között emlegetnek. A film a Sundance mellett Cannes-ban is sikeres volt, ahol az Un Certain Regard szekcióban díjazták, valamint elismerték a Deauville és a Nantucket Filmfesztiválon is.
Metascore: 85/100
A film hazai bemutatásáról egyelőre nincs hír.

Mielőtt éjfélt üt az óra (Before Midnight, rendezte: Richard Linklater)
A rendező valamint két kedvenc színésze, Julie Delpy és Ethan Hawke harmadik közös munkája ez, kilenc évvel a legutóbbi (Mielőtt lemegy a nap), és tizennyolc évvel első mozijuk (Mielőtt felkel a nap) után. A történet ismét Jesse-ről és Celine-ről szól, akikkel a sztori szerint is kilenc év elteltével találkozunk. A párnak ikerlányai vannak, és ezúttal Görögországban nyaralnak. Persze a legfontosabb téma most is a kapcsolatuk, és ahogy az első két részből is megszokhattunk, emlékezetes és nagyon életszerű dialogósukból most sem lesz hiány. A film a kritikusok abszolút kedvence, és a közönség is imádja, az imdb-n jelenleg egészen elképesztő, 8.4-es az értékelése (még Quentin Tarantino idei TOP10-es listájára is felkerült). Az évadnyitó díjosztáson, a Hollywood Film Awardson ráadásul a legjobb forgatókönyv díját már hazavihették az alkotók.
Metascore: 94/100
A filmet augusztus óta vetítik a hazai mozikban.

Szintén a Sundance-en bukkant fel az utóbbi időben kiváló színésszé avanzsáló Matthew McConaughey egyik idei filmje, a Mud (Metascore: 76/100), illetve a Rooney Mara és Casey Affleck főszereplésével készült, Palm Springsben és a Sundance-en is díjat nyerő Ain't Them Bodies Saints (Metacsore: 74/100) is. Róluk sem szabad teljesen megfeledkezni.


CANNES FELFEDEZETTJEI
A Cannes-i Filmfesztivál mindig is az európai filmművészet legrangosabb ünnepe volt, ugyanakkor évek óta trend már, hogy hollywoodi filmeket is meghívnak a gálára, sőt minden nap amerikai szupersztárok mosolyognak bájosan a vörös szőnyegen. Idén A nagy Gatsby nyitotta a gálát, de Baz Luhrmann (szerintem kiváló) alkotása nem aratott osztatlan sikert a francia riviérán. A versenyprogramban azonban voltak olyan alkotások, amik zajos sikert értek el.

Nebraska (rendezte: Alexander Payne)
A Gimiboszi, a Schmidt története, a Kerülőutak és az Utódok Oscar-díjra jelölt rendezője ezúttal fekete-fehér filmet készített egy apa és fia nem mindennapi kapcsolatáról. A megindító és emlékezetes alkotás (ami Cannes mellett a New York-i Filmfesztiválon is versenyzett) egy igazi road movie Montanából Nebraskába egy hamis ígéret nyomában, melynek során David megpróbál közelebb kerülni rideg édesapjához. A filmért az apát alakító Bruce Dern a legjobb színész díját vehette át Cannes-ban, és első Oscarjára is jó eséllyel pályázik.
Metascore: 78/100
A film hazai bemutatásáról egyelőre nincs hír.

Inside Llewyn Davis (rendezte: Joel Coen és Ethan Coen)
Az Oscar-díjas Coen-testvérek (Nem vénnek való vidék, Fargo, A félszemű) ismét nagyot alkottak, sőt sok kritikus szerint legújabb alkotásuk a legnagyszerűbb filmjeiket idézi. Llewyn Davis egy zenész, aki 1961-ben próbál érvényesül és befutni, az ő életét, pontosabban egyetlen hetét kíséri végig a film. A főszerepben az ígéretes Oscar Isaac nyújt átütő alakítást, míg a mellékszerepekben John Goodman és Carey Mulligan parádéznak. A film Cannes-ban kiérdemelte a zsűri nagydíját, és a New York-i Filmfesztiválon is versenybe szállt a fődíjért.
Metascore: 99/100
A film hazai bemutatásáról egyelőre nincs hír.

Minden odavan (All Is Lost, rendezte: J.C. Chandor)
A Krízisponttal áttörő, fiatal rendező ezúttal a Wall Street üzelmei helyett az óceán közepére kalauzol bennünket. Egy tengerész hánykódik a hullámok között. Egyedül van. Miután összeütközött egy konténerrel, azért küzd, hogy megmentse vitorlását majd saját életét. Az egyszermélyes, dialógus nélküli filmben Robert Redford karrierje legnagyobb alakítását nyújtja. A Cannes-ban, a Telluride-on és a New York-i Filmfesztiválon is sikerrel vetített mozi a férfi főszereplők kategóriájának befutója lehet, de a legjobb film díjára is van esélye.
Metascore: 72/100
A film hazai bemutatásáról egyelőre nincs hír.

Adéle élete - 1. és 2. rész (La vie d'Adele, rendezte: Abdellatif Kechiche)
A Cannes-i Filmfesztiválon ismerte meg a világ a francia leszbikus párról szóló művészi és szívbe markolóan mély alkotást. A Riviérán Arany Pálmával ismerték el a filmet, ami azóta is töretlenül népszerű a kritikusok körében. Bár Franciaország egy másik filmet nevezett a jövő évi gálára, az Adéle életének így is jó esélye van arra, hogy megismételje a Szerelem tavalyi bravúrját, és idegennyelvű filmként jelölést szerezzen a legjobb film kategóriában. Ráadásul nemcsak magáról a moziról, hanem főszereplőiról, Adéle Exarchopoulosról és Léa Seydoux-ról is sokat beszélnek a díjak kapcsán.
Metascore: 93/100
A filmet október 10-én mutatták be a hazai mozikban.

Cannes-ban mutatták be még a Berenice Bejo főszereplésével készült francia nyelvű, de iráni The Past című Asghar Farhadi-drámát (Metascore: 76/100), illetve a fesztivál nyitófilmjeként debütált giccsbe oltott látvánnyal operáló A nagy Gatsby (Metascore: 55/100).


FESZTIVÁL HELYETT A MOZIBA
Sok film van az idei felhozatalban, amelyeknél nem vártak fesztiválokra, nem játszottak ki ezt a kártyát. Ezeket az Oscarra is esélyes alkotásokat egyből a moziba küldték, hogy szakértő zsűri és kollégák helyett a közönség találkozzon velük először, és reagálhasson rájuk. Persze a bemutató után ezeket a filmeket is meghívták fesztiválokra, de a nagy debütálás hagyományos módon, popcornt rágcsáló egyszeri nézők előtt történt.

A komornyik (The Butler, rendezte: Lee Daniels)
Fesztiválbelépő helyett egyenesen az amerikai mozipénztáraknál lehetett jegyet váltani Lee Daniels (Precious) új mozijára. A film a kritikusokat megosztotta, de olyan nagy támogatást kapott prominens híveitől, pláne Oprah Winfrey-től (aki a film mellékszerepével jó eséllyel pályázik első Oscar-díjára), hogy még mindig komoly esélyes lehet egy jelölésre a legjobb film kategóriában. A történet egyébként a Fehér Ház afro-amerikai komornyikjáról szól, aki nyolc elnököt is szolgált hosszú karrierje során. A film főszerepét Forest Whitaker alakítja, és a mozi kasszát robbantott az USA-ban, jelenleg 110 millió dollárnál tart.
Metascore: 66/100
A filmet november 21-én mutatják be a hazai mozikban.

Blue Jasmine (rendezte: Woody Allen)
Woody Allen filmjeit mindig nagy várakozás előzi meg, ezért is meglepő, hogy a Blue Jasmine elkerülte a nagyobb fesztiválokat (mondjuk New York-ban most bemutatták, de jóval nyári premierje után), és egyből a közönség előtt nyitott. A New York-i társasági élet nyüzsgéséből San Francisco-i húgához költöző, idegösszeomlás szélére került Jasmine történetét bemutató film egészen jó kritikákat kapott, és eddig világviszonylatban 50 millió dollárt termelt (már most Woody karrierjének 5. legsikeresebb mozija). Abban viszont mindenki egyet ért, hogy a film igazi erőssége a főszereplő, Cate Blanchett, aki parádés alakításával a vállán viszi el az amúgy inkább középszerű történetet.
Metascore: 78/100
A filmet augusztus vége óta vetítik a hazai mozik.

Szintén fesztiválpremier nélkül juthat díjakhoz az év animációs filmjének kikiáltott, eddig 736 millió dollárt termelt Szörny Egyetem (Metascore: 65/100). A nagyobb fesztiválok helyett a kicsi, független mustrákat választotta (Locarnóban valamint a Nantucket Filmfesztiválon díjakat is nyert) az év egyik meglepetés filmje, a Short Term 12 (Metascore: 85/100), aminek egyelőre sokat árthat, hogy nem talált közönségre a mozikban, összesen nem tudott egy millió dollárt gyűjteni eddig.

A folytatásban: Velence, Toronto és a Telluride Filmfesztivál kedvencei.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése