Rendezte: Tate Taylor
Hazai mozibemutató: 2011. november 3.
Egy film attól még nem lesz jó mozi, hogy sok nagyszerű színész játszik benne. Sokszor láttam már dugába dőlni ilyen produkciókat, de szerencsére A segítség nem ilyen. Itt a népes, kritikuskedvenc szereplőgárda remekül megállja a helyét, a színészek kiegészítik egymást, és mindenkin látszik, hogy szívből csinálja a dolgát. És ez a legfontosabb erénye A segítségnek: a szíve, és abból óriási jutott neki. Ráadásul a mi szívünkre is nagy hatással van. Nem véletlenül lett óriási kasszasiker az Egyesült Államokban. Könnyfakasztó, gyomorbavágó, elgondolkodtató, az igazságérzetünket bántó, mégsem túl direkt, mégsem hatásvadász. Nehéz az ilyen témájú (nehézsorsú cselédek) moziknál megtalálni az egészséges határvonalat a valós érzelmek és a túlzás között, de A segítség stabilan megáll a pengeélen, nem válik önsajnáltató, szánalmat gerjesztő alkotássá. Itt mindenki megőrzi a méltóságát, legyen jó vagy gonosz, legyen fehér vagy fekete, legyen nő vagy... Na igen, férfiakat ne nagyon keressünk ebben a filmben.
Kathryn Stockett regénye Amerikában nagy sikernek örvend, mert új nézőpontból, a cselédek szemszögéből mutatja be, hogy milyen az élet a Mississippi-béli Jacksonban. A könyv a '60-as évekbe repít vissza bennünket, amikor a gyermekeket potyogtató leányanyák még nem voltak elég érettek sem a háziasszonyi teendők ellátásához, sem a gyerekneveléshez. A megindító és tabudöngető regény megfilmesítési jogát Stockett gyerekkori jó barátjának, Tate Taylornak adta, bár a rendezőnek korábban nem volt tapasztalata nagyjátékfilmek terén.
Taylor először átírta filmre a terjedelmes történetet, és szerencsére nagyon érzékenyen és figyelmesen bánt az alapanyaggal. A Jacksonba hazatérő Skeeter lett a sztori főhőse, aki nagy dobásra készül, szeretne írni egy polgárpukkasztó regényt a cselédek szemszögéből. Ehhez azonban interjúalanyok kellenek, és a megaláztatásairól szívesen beszélő cselédék elég ritkák a városban. Miközben Skeeter szép lassan szövetségesekre talál, és egyre több fájdalmas történetet hall barátnői cselédjeitől, maga is egyre inkább érintetté válik. Bár a főszerepet a tehetséges és gyönyörű Emma Stone-ra bízta a rendező, mégis az ő karaktere a legkevésbé kidolgozott a filmben, így a legnagyobb labdákat nem ő üti le.
Viola Davisről eddig is tudtuk, hogy kiváló színésznő, de most meg is kapja a tehetségéhez mérten komoly kihívást. Aibileen szerepében ő felel a drámáért, minden rezdülése, az arcjátéka és a szavai is érzelmekkel telítődnek, és bármikor bukkan fel a színen, mindig készülnünk kell zsebkendővel. Olyan alázattal és rendíthetetlen méltósággal játssza ezt a karaktert, hogy egyből azt érezzük, ismerjük ezt a nőt, együtt érzünk vele, megértjük, min megy keresztül. Finom, mégis heroikus alakítás ez (az év egyik legjobb női alakítása), ami már meghozta a Színészek Céhe és a Kritikusok Díját is a színésznőnek.





Hogyha elfogadjuk azt, hogy a tavalyi a színésznők éve volt a moziban (márpedig miért ne tennék, ha mindenki ezt mondja), akkor az nagyban köszönhető A segítségnek. Ez a szinte kivétel nélkül női szereposztású mozi ugyanis pont a nők méltóságának, jogainak és útkeresésének története. Igazi feminista darab, ami évek múlva is remek hivatkozási alap lesz. Kár, hogy a rendező még nem volt teljesen felkészülve erre a feladatra, de így is büszke lehet arra, amit összehozott. A segítség olyan, mint egy jó dzsembori, csak itt nem zenészek ülnek össze, hogy improvizatív módon szórakoztassák egymást, hanem napjaink legkiválóbb színésznői lubickolnak a szerepeikben és élvezik egymás társaságának minden egyes percét.
A segítség 4 Oscar-jelölést szerzett:
- film - Brunson Green, Chris Columbus és Michael Barnathan, producerek
- női főszereplő - Viola Davis
- női mellékszereplő - Jessica Chastain
- női mellékszereplő - Octavia Spencer
A segítség értékelése: 8/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése