2011. október 15.

Popcorn a kézben: Fertőzés

Fertőzés (Contagion) kritika
Rendezte: Steven Soderbergh

Ha a Föld népességét tizedelő vírusokról szóló filmeket vesszük sorba, akkor valószínűleg a legtöbben a Dustin Hoffman-Rene Russo főszereplésével készült a Vírust teszik az első helyre. Wolfgang Petersen sztárokkal teli mozija (Hoffman és Russo mellett Kevin Spacey, Morgan Freeman, Cuba Gooding Jr., Donald Sutherland) 1995-ben műfajt teremtett, és több milliós rajongótáborra tett szert. Azóta annyi változott, hogy a társadalom még paranoiásabb lett, a legkisebb járványokkal is heteken át foglalkozik a sajtó, mindenki fél, oltat és retteg. Így igazán időszerű volt készíteni egy újabb vírusos filmet. A feladatot Steven Soderbergh vállalta magára, aki Oscarhoz juttatta Julia Robertset (Erin Brockovich), és azt is bizonyította már, hogy remekül ért a sok sztáros színészgárda vezényletéhez (Traffic, Ocean's trilógia).
Soderbergh most sem akármilyen csapatot terelt össze. Három Oscar-díjas színésznő, Gwyneth Paltrow, Kate Winslet és Marion Cotillard mellett öt Oscar-jelölt színész is igent mondott a felkérésre: Matt Damon (neki forgatókönyvíróként van is Oscarja), Jude Law, Laurence Fishburne, John Hawkes és Elliot Gould. Izgalmasnak érkező sztori egy az emberiség jó részét kipusztító vírusról, Oscar-díjas rendező és tehetségesnél tehetségesebb színészek.
Minden adva volt tehát egy jó filmhez, de mégsem jött össze. Steven Soderbergh ugyanis nem igazán akart jó filmet rendezni ebből az alapanyagból. Pontosabban nem akarta követni a szokásos, drámai, világpusztulós vírusfilmek megszokott történetvezetését, és ez hiba volt. A rendezőt ugyanis a nézőbarát elemeknél (terjed a vírus, megbetegszenek a már megkedvelt szereplők, fertőző kisállatok, patetikus megoldás) jobban érdekelte a vírus biológiai háttere, ezért a film nagyrészében olyan kifejezéseket és okoskodásokat hallgathatunk, amiből egy kukkot sem értünk. Emellett a blogírás világra gyakorolt hatása, a víruspusztítás utáni közbiztonsági káosz, a politika reakciói egy ilyen helyzetre, és a munkahelyi előírások betartása érdekli Soderberghet, ellenben a nézővel, aki a nagyon hosszúra nyújtott film alatt többször is az elalvás gondolatával küzd.
Valószínűleg az lehet a baj, hogy ma már a neten, a híradóban ennél izgalmasabb, sokkal inkább nekünk szóló közvetítéseket (akár élőt) látunk vírusokról, katasztrófákról, az emberiség pusztulásáról. Ezért ez a lassan felpörgő, majd kicsit begyorsuló, a végére azonban minden lendületet elvesztő mozi nem tudja lekötni a nézőt. Nem izgalmas. Ráadásul annyi szálon fut a cselekmény, hogy senkihez sem tudunk igazán kötődni. nem szurkolunk a főhősök életben maradásáért, mert meg sem ismerjük őket. A kevesebb sokkal több lett volna.
A Fertőzés nem fogja beírni magát a filmtörténelembe, maximum csak azzal, hogy ebben a legmagasabb a feleslegesen elpuffogtatott sztárok száma. Gwyneth Paltrow (nem titok) öt percig él a filmben, Kate Winsletnek sem jut sokkal több idő a kibontakozásra, Marion Cotillard jelenléte pedig annyira felesleges, hogy legszívesebben áttekernénk a jeleneteit. Matt Damonnek, Laurence Fishburne-nek, Jude Lawnak és Jennifer Ehlének jut némi lehetőség, de például John Hawkes és Elliot Gould indokolatlanul szerepelnek a filmben. Mit keresnek egyáltalán itt?
Az origo izgalmas összeállítása a legtöbb Oscar-díjast felvonultató filmekről ITT olvasható. 
A sok rossz után azért nem feltétlenül lett pocsék mozi a Fertőzés. A vágás (Stephen Mirrione) egészen bravúros, és a vírus okozta társadalmi káoszt is élethűen mutatja be a rendező. De pont ez a baj, túl életszagú ez a történet, és abból már eleget láttunk a híradóban. Egy katasztrófát szemléltető filmben látványos jelenetekre, felfokozott drámára és végül, feloldozó pátoszra van szüksége a nézőnek. Aki viszont ezeket az összetevőket nem igényli egy ilyen témájú mozinál, az lehet, hogy élvezni fogja Soderbergh hiperrealisztikus, szövevényes filmjét. A Híradó szerelmeseinek, és Gwyneth Paltrow-gyűlölőknek ajánlom ezt a filmet.  De nekik szívből. 


Értékelés: 5/10

3 megjegyzés:

  1. Magam sem értem miért, de határozottan tetszett a film, a hibáival együtt.

    VálaszTörlés
  2. Nem értem a problémádat, szerintem zseniális film 2017-ben nézve is. Az hogy nem lett mainstream (érts: " ...nem akarta követni a szokásos, drámai, világpusztulós vírusfilmek megszokott történetvezetését...") szerintem nem volt hiba. És az sem, hogy reálisan bemutatja, az emberi faj sérülékenységét, és a bürokrácia problémáit. Persze, kell némi ész ahoz, hogy megértsd a "...a vírus biológiai háttere, ezért a film nagyrészében olyan kifejezéseket és okoskodásokat hallgathatunk...", de azért nem atomfizikusan van előadva... Legalábbis nekem nem tűnt annak. :) Ez inkább erény, mint hiba.
    Az, meg hogy túl életszagú a film.... pff elég abszurd kritika, szerintem, nézz Halálos irambanokat valószínüleg jobban megfelel a te ízlésvilágodnak :)

    VálaszTörlés
  3. "Egy katasztrófát szemléltető filmben látványos jelenetekre, felfokozott drámára és végül, feloldozó pátoszra van szüksége a nézőnek. " - Nem értek egyet. Amúgy neked nem felfokozott dráma, hogy egy vírus kiirtja a fajod ?

    VálaszTörlés